Behandelde klachten

Chiropractie biedt bij tal van klachten uitkomst. De meeste klachten die de chiropractor behandelt betreffen die van rug, schouders en nek. Ook hoofdpijn, migraine, aangezichtspijn en tintelingen of gevoelloosheid in de armen en benen komen veel voor. Pijn en stijfheid, veroorzaakt door artrose (slijtage), kunnen doorgaans sterk verminderd worden met chiropractische behandeling. Ook vrouwen met lage rugklachten tijdens de zwangerschap hebben vaak baat bij chiropractische begeleiding. Nog andere klachten zoals menstruatiepijn, spierpijn, gewrichtspijn, duizeligheid, tennisarm en rsi-klachten kunnen door een chiropractor vaak met succes behandeld worden.

Hieronder volgt een schematische weergave van het soort klachten waarvoor u een chiropractor kan raadplegen:

Nekklachten

• nekpijn
  • aangezichtspijn
  • spanningshoofdpijn
  • migraine
  • duizeligheid
  • uitstralingspijn in armen
  • gevoelloosheid / tintelingen in armen of handen
  • tennisarm
  • RSI klachten
  • carpaal tunnel syndroom

Onderrug- en bekkenklachten

• hernia
  • ischias
  • split / lumbago
  • uitstralingspijn in benen
  • gevoelloosheid / tintelingen in benen of voeten
  • knie- en heupklachten
  • voet- en enkelklachten
  • bekkeninstabiliteit
  • menstruatieklachten

Bovenrugklachten

• middenrugpijn
  • schouderklachten
  • 'frozen shoulder'
  • hyperventilatie
  • pijn aan ribben

Kinderen / Huilbaby's

• groeipijnen
  • scheefstand / scoliose

Laserbehandeling

Lasertherapie heeft een sterk ontstekingsremmende werking. Voor de werking op cellulair niveau: http://www.dexmedica.com/s/low-level-laser-therapie

Low level laser behandeling is veilig voor de ogen van patiënt en behandelaar. Het vermindert ontstekingsreacties en zwelling. Het is pijnloos en heeft tijdens de behandeling vaak al direct een pijnstillend effect.

De behandeling is bijzonder effectief bij:

• lymfoedeem
  • beschadigd bindweefsel
  • verstuikte gewrichten
  • peesblessures/tendinitis
  • slijmbeursontstekingen
  • sportblessures
  • spierpijn
  • artrose: door de ontsteking, die vaak gepaard gaat met artrose, te verminderen, vermindert ook de pijn en verbetert de beweeglijkheid van het gewricht. Aan de artrose zelf verandert niets.

Gemiddeld zullen er ongeveer 8-10 behandelingen nodig zijn voor een goed resultaat. Patiënten hebben soms jaren nog baat daarna. In sommige landen waar de laserbehandeling goed van de grond is gekomen, zoals de Scandinavische landen, worden spier- en gewrichtsaandoeningen in lichte, midden en middelzware stadia van de aandoening hiermee vaak behandeld in combinatie met ontstekingsremmers in lage dosering. Lasertherapie wordt hier gezien als een van de meest effectieve, laagdrempelige methode waarbij geen pijn of andere neven effecten optreden. De tijd van de behandeling is afhankelijk van de grootte van het gebied dat behandeld wordt.

Een Scandinavisch onderzoek heeft de ontstekingsremmende effect aangetoond. Voor meer info:
Physiother Res Int. 2015 Jun;20(2):108-25. doi: 10.1002/pri.1606. Epub 2014 Dec 2.

Klik op onderstaande knop om de folder "Totaalplaatje" van chiropractie4u.nl te openen en/of downloaden.

Totaalplaatje chiropractie4u.nl